Boekhandel webshop

Op zoek naar een boek buiten de uitgeverij? Bezoek onze vernieuwde boekenwebshop

Naar DeRamshoorn.nl

Catalogus 2023-2024

Nieuwe boeken en andere artikelen voor het hele gezin

Bekijk catalogus

H7. Tussen twee rijen van stenen - Uittocht van de Joden uit Egypte, R. Hoogerwerf-Holleman

H7. Tussen twee rijen van stenen - Uittocht van de Joden uit Egypte, R. Hoogerwerf-Holleman
Model: 9789461150219
Beschikbaarheid: Op voorraad
Prijs: EUR 16,95
Excl. BTW: EUR 16,95
Aantal:  
H7. Tussen twee rijen van stenen - Uittocht van de Joden uit Egypte, R. Hoogerwerf-Holleman

Deel 7. Historische verhalenserie

Tussen twee rijen van stenen

Uittocht van de joden uit Egypte na de Tweede Wereldoorlog (1945-1970) R. Hoogerwerf-Holleman

 

Abel Salems, een Egyptische jood, heeft een eenvoudige kleermakerij in het het centrum van Caïro. Hij heeft hier zijn werkplaats, waar hij voor zijn vrouw en drie kinderen het brood verdient.

Sjaroef, zijn vriend, komt hem opzoeken. Deze man handelt in kamelen en kent als bedoeïen de laatste nieuwtjes. Hij waarschuwt als christen Abel niet in Egypte te blijven wonen. Sinds Nasser aan de macht is, worden steeds meer bedrijven genationaliseerd. ‘Straks heb je in je eigen kleermakerij niets meer te zeggen en moet je voor de staat werken’, waarschuwt hij. ‘Vlucht toch naar Palestina. Ik zal je daarbij tot een gids zijn.’

Maar Abel aarzelt. Het zal best wel meevallen, denkt hij. Maar het valt niet mee …

 

De auteur is erin geslaagd veel historische gegevens over de verdrukking in Egypte na de Tweede Wereldoorlog in haar verhaal te verwerken. Zoals in de tijd van Mozes wordt het de Joden in Egypte moeilijk gemaakt om nog langer daar te blijven wonen. Het gaat om de rijke belofte uit Psalm 68:14a: ‘Al laagt gijlieden tussen twee rijen van stenen, zo zult gij toch worden als vleugelen ener duive’.

Bijzonder geschikt als jeugdboek, maar ook ouderen zullen dit boek graag lezen.

Doelgroep: 10 jaar en ouder.

 

        2. De kleermaker van Caïro

Het is jaren later, in de zomer van het jaar 1965. De zon schijnt en haar brandende stralen kaatsen terug op de platte daken van de huizen. De zon is opgeklommen tot haar middaghoogte. De takken van de palmbomen die langs de grote weg staan, hangen loom en zwaar neer. Af en toe rijden er wat auto’s voorbij. Maar erg druk is het niet in de straten van Caïro. De meeste inwoners van de stad blijven binnenshuis.

Tussen een en drie uur zijn de winkels gesloten en veel bedrijven, waar buiten het werk verricht wordt, liggen stil. Het is pauze en na de lunch doen velen een middagdutje. Of men hangt zomaar wat rond. In zo’n hitte komt er toch maar weinig werk uit handen. Om drie uur gaan ze weer verder en ze werken tot ’s avonds zeven uur door. Zo komen de werknemers toch aan het aantal uren dat ze moeten maken.

Zelfs op de grote verkeersader, die dwars door de stad loopt, is het stiller dan anders. Het doorgaand verkeer levert dan ook weinig problemen op. Er is minder filevorming die zich op andere tijdstippen in de miljoenenstad veelvuldig voordoet. Straks, als de mannen weer aan de slag gaan, is het met de stilte gedaan.

Plotsklaps wordt de middagstilte verbroken. Vanaf de grote moskee klinkt een doordringend geluid. De minaret die hoog boven de koepel uittorent, laat zich horen. De omroeper, de imam, wekt op tot gebed. Zijn langgerekte roep galmt over de straten van de stad. ‘Allah!’ afgewisseld door: ‘Allah is groot!’

Op dit ogenblik geven velen gehoor aan de oproep tot gebed. De meeste inwoners van Egypte zijn aanhangers van de islam. De moslims aanbidden Allah en zijn profeet Mohammed. Zij knielen diep, met hun gezichten naar de stad Mekka gekeerd. Daar in Saoedi-Arabië heeft hun profeet immers gewoond: Mohammed, hij die de gunsteling van Allah is en voor hen het heilige boek, de Koran, heeft geschreven.

Als de roep vanaf de Al-Ashar-Moskee verstomt, beginnen nog veel meer minaretten[1] te galmen. ‘Allah ... Allah!’

Zo is het leven in Caïro in het jaar 1965. De eeuwenoude traditie wordt in ere gehouden. In de nauwe stegen en sloppen moet het worden gehoord. De imam, de voorganger van de moslims, zal er de bezoekers van de moskee naar vragen. Vijf maal per dag moeten de islamietenbidden, ze moeten de Koran lezen en de voorschriften daaruit naleven.

Dat niet alle inwoners zich aan de Koran houden, is de fanatieke aanhangers van de islam een doorn in het oog. Zij geven volgens hen geen goed voorbeeld. Ze zijn bang dat velen als de heidenen zullen zijn. Of ... wie weet vervallen zij tot het christendom. Want behalve de moslims wonen er ook christenen in de stad. Kopten worden zij genoemd. Zij volgen de leer van Jezus Christus. Dan is er ook nog een handjevol joden, die hier en daar tussen het volk wonen. Dat zijn in hun ogen afvalligen. Maar zij vergeten dat juist de nakomelingen van Abraham de oudste rechten hebben. De joden zijn het verbondsvolk. En het zijn de Kopten die eeuwen geleden hier de christelijke kerk hebben gesticht. De evangelist Markus, die in de kop van Afrika als zendeling werkzaam was, heeft de Koptische gemeente gesticht. En hoeveel plaatsen getuigen er niet van dat Maria en Jozef met hun Kind Jezus hier ook hebben gewoond? Maar de moslims zeggen dat Jezus slechts een profeet was. Een wonderdoende profeet, maar niet de Zoon van God ... Het geroep vanuit de vele minaretten houdt nog even aan. ‘Allah, Allah! Roep Allah aan!’

 

In de nauwe Ibrahimsteeg kunnen de zonnestralen nauwelijks komen. De hoge huizen aan weerszijden van de straat beletten het. Het is een onaanzienlijk nauw straatje, waar veel arme gezinnen wonen. De vele etages die op elkaar gebouwd zijn, bieden een schamel onderkomen. Soms wonen er twee of drie gezinnen in een woning. Op de begane grond zijn er vooral bedrijfspanden. De kleine bedrijven zitten hier minder comfortabel dan aan de bredere winkelstraten. Maar de huur die zij maandelijks betalen, is er dan ook naar. En dat komt de kleine handelslui en ondernemers goed uit. Veel loodgieters en kopergieters, zilversmeden en kleermakers vonden hier door de jaren heen een mogelijkheid om hun brood te verdienen.

Het is stil in de Ibrahamsteeg. Hoewel de verzengende hitte hier getemperd wordt, is het toch benauwd warm. De zonnegloed blijft tussen de stenen muren hangen. Deze armelijke bedrijfjes passen zich aan bij de gewoonten van het land. Ook zij zijn gesloten van een tot drie uur. Die pauze weten de ambachtslieden goed te benutten. Ze scheppen even orde in de werkplaats om straks het werk beter te kunnen voortzetten.

Daar gaat plotseling een deur open. Op de drempel staat de kleine, gebogen gestalte van een man. Zijn donkere, zwarte haardos met de bakkebaarden eindigen in een lange baard. Zijn ogen staan glanzend in hun kassen. De man heeft iets gewiekst over zich.

 

 

ABONNEMENT OP DE HISTORISCHE SERIE

U bent ingelogd bij de gegevens van een deel uit de historische serie. Alle boeken van deze historische serie zijn geschikt voor jong en oud. We raden u aan om een abonnement op deze serie te nemen. U krijgt dan een korting van 5 euro per boek. Met een abonnement kunt u de overige delen dus ook goedkoop aanschaffen zo lang de voorraad strekt. Bij verzending voor abonnees hanteren we de stelregel dat we ongeveer de helft van de portokosten in rekening brengen. Dat komt uit op 2,50 euro korting per boek. Wanneer u levering via uw boekhandel laat lopen, bespaart u die portokosten. Opzeggen kan altijd. Alleen ontvangt u daarna nog 3 delen. 

 

Ja, we nemen een abonnement op de historische verhalenserie en zenden per mail onze gegevens en wensen naar [email protected]:

0 We nemen een abonnement en ontvangen het nieuwste deel met 5 euro korting: € 11,95

0 We bestellen ook de volgende delen uit deze serie:  .................................... (Alleen de nummers opgeven is al voldoende. Wanneer u 4 boeken tegelijk besteld, is het franco)

0 We noemen de boeken uit deze serie op die we al hebben. We verzoeken u deze boeken niet meer te leveren. We hebben al: ........................... (die boeken hoeven we dus niet meer)

0 Gewenste levering: rechtstreeks (incasso is mogelijk) / boekhandel ............... te .....................

 

Naam: .................................................

Straat: .....................................

Postcode en Plaats: ......................................

 


[1] Hoge torens van moskeeën.