Boekhandel webshop

Op zoek naar een boek buiten de uitgeverij? Bezoek onze vernieuwde boekenwebshop

Naar DeRamshoorn.nl

Catalogus 2023-2024

Nieuwe boeken en andere artikelen voor het hele gezin

Bekijk catalogus

Dl 13. Hoe groot is Uw goedgunstigheid, Ds. G.J.N. Moens

Dl 13. Hoe groot is Uw goedgunstigheid, Ds. G.J.N. Moens
Model: 9789461151872
Beschikbaarheid: Op voorraad
Prijs: EUR 19,50
Excl. BTW: EUR 19,50
Aantal:  

Deel 13 in themaprekenserie

Hoe groot is Uw goedgunstigheid

Enkele overdenkingen uit de Psalmen van David, Ds. G.J.N. Moens

 

Bijzonderheden:

  • Gepland DV eind oktober
  • Hoofdgedachte: verlangen om het Heilig Avondmaal in deze coronatijd te houden
  • Zeer geschikt als eindejaarsgeschenk. Voor ouderen is een groter lettertype gebruikt. 

 

Flaptekst:

In de Psalmen van David zien we Gods kinderen in het hart. In Psalm 84 horen we het verlangen van David naar het huis des Heeren. Vanwege het coronavirus is er beperkte kerkgang en kan het Heilig Avondmaal nog steeds niet bediend worden. De Heere geve dat dit mag uitdrijven tot de genadetroon, bijzonder van hen die bidden geleerd hebben. Het is de wens van de auteur dat de overdenkingen in deze bundel daartoe dienstbaar mogen zijn.

 

Inhoud:

  • Overdenkingen uit Psalm 84 in het licht van de bediening van het Heilig Avondmaal.
  • Nieuwjaars- en een belijdenispreek. De tekstkeuze is eveneens uit de Psalmen van David afkomstig.

 

 

Bedoeld voor:

  • Persoonlijk meditatief gebruik.
  • Voor zover van toepassing kunnen enkele overdenkingen ook voor de leesdiensten gebruikt worden.
  •  

Fragment:

David spreekt ook van de zwaluw, een vogeltje dat we allemaal wel kennen. Een zwaluw vliegt snel door de lucht op zoek naar insecten. Het diertje komt nauwelijks op de grond. Wel even om een beetje klei en wat strootjes op te pikken om een nest te bouwen, maar jaagt verder de hele dag in de lucht op insecten. Een verklaarder zegt: ‘Het is een beeld van een hemelsgezind mens, die de dingen van het tijdelijk leven gebruikt voor zover nodig. Maar als het gaat over het hart en het leven, dan gaat het hart naar Boven, naar de levende God.’

Een zwaluw is een trekvogel. Om in zijn voedsel te kunnen voorzien, trekt hij in het najaar weg en komt in het voorjaar terug. De zwaluw neemt de tijden en de gelegenheden waar. Als de Heere in uw hart woont, dan gaat u de tijden en de gelegenheden waarnemen. Als u het Woord kunt horen, dan bent u er, omdat uw hart naar de Heere en Zijn dienst uitgaat. Dan is alles in uw leven gericht op uw eeuwig welzijn. Dat maakt uw zorgen en het bezigzijn voor het tijdelijk leven niet minder, maar het wordt anders. Heel ons leven komt te staan in het licht van de grote eeuwigheid.

En de zwaluw een nest voor zich, waar zij haar jonkskens legt. De zwaluw legt in haar nest haar jongskens. Dat is een veilig plaatsje. Wat zou een veilig plekje voor uw kinderen zijn, vaders en moeders? Die zwaluw legt haar jongskens in een nest, waar ze veilig zijn. Waar zou u uw kinderen het liefste hebben? Toch dicht bij de Heere en bij Zijn Woord? U zou toch het liefste hebben dat u bij uw kinderen mag zien: Het is mij goed nabij God te zijn. U kijkt er toch naar uit om dat bij uw kinderen te mogen opmerken? Psalm 25:6 verwoordt het zo:

       Wie heeft lust den HEER’ te vrezen,

’t Allerhoogst en eeuwig goed?

God zal Zelf zijn Leidsman wezen;

Leren hoe hij wand’len moet.

 

Zou u niet blij zijn, vaders en moeders, als u ziet dat dit de levensrichting van uw kinderen is, of ze nu nog klein of al groter zijn?

David gebruikt het beeld van deze vogels om te laten zien wat rust is. Deze vogels vinden hun rust in het nest, maar David, de man naar Gods hart, moest omzwerven over de bergen door vervolging en in verdrukking. Hij is zover van de rust vandaan. Maar kan de Heere David, ook al is hij zover bij het huis des Heeren vandaan, hem daar niet vertroosten? O, zeker. De Heere is alwetend en alomtegenwoordig. Zijn oog is altijd op Zijn kinderen en kan hen, waar dan ook en onder welke omstandigheden ze ook verkeren, zo lieflijk vertroosten. Maar in het bijzonder openbaart de Heere in Christus Zich in Zijn heiligdom aan de ziel.

David spreekt ook van de zwaluw, een vogeltje dat we allemaal wel kennen. Een zwaluw vliegt snel door de lucht op zoek naar insecten. Het diertje komt nauwelijks op de grond. Wel even om een beetje klei en wat strootjes op te pikken om een nest te bouwen, maar jaagt verder de hele dag in de lucht op insecten. Een verklaarder zegt: ‘Het is een beeld van een hemelsgezind mens, die de dingen van het tijdelijk leven gebruikt voor zover nodig. Maar als het gaat over het hart en het leven, dan gaat het hart naar Boven, naar de levende God.’

Een zwaluw is een trekvogel. Om in zijn voedsel te kunnen voorzien, trekt hij in het najaar weg en komt in het voorjaar terug. De zwaluw neemt de tijden en de gelegenheden waar. Als de Heere in uw hart woont, dan gaat u de tijden en de gelegenheden waarnemen. Als u het Woord kunt horen, dan bent u er, omdat uw hart naar de Heere en Zijn dienst uitgaat. Dan is alles in uw leven gericht op uw eeuwig welzijn. Dat maakt uw zorgen en het bezigzijn voor het tijdelijk leven niet minder, maar het wordt anders. Heel ons leven komt te staan in het licht van de grote eeuwigheid.

En de zwaluw een nest voor zich, waar zij haar jonkskens legt. De zwaluw legt in haar nest haar jongskens. Dat is een veilig plaatsje. Wat zou een veilig plekje voor uw kinderen zijn, vaders en moeders? Die zwaluw legt haar jongskens in een nest, waar ze veilig zijn. Waar zou u uw kinderen het liefste hebben? Toch dicht bij de Heere en bij Zijn Woord? U zou toch het liefste hebben dat u bij uw kinderen mag zien: Het is mij goed nabij God te zijn. U kijkt er toch naar uit om dat bij uw kinderen te mogen opmerken?